Hem parlat diverses vegades de la opacitat dels comptes de la casa reial espanyola, i aquests dies el Partit Comunista de l’Estat (PCE) recull signatures per tal d’aconseguir transparència en els comptes del monarca. Avui volem il·lustrar-vos sobre una de les fonts de despesa principals de la senzilla i campechana monarquia espanyola: els cotxes del Borbó.

Tothom coneix l’afició de Juan Carlos pels cotxes de luxe, però pocs coneixen els detalls del Parc Mòbil de la Casa Reial, amb unes xifres de bogeria. Segons la recerca de Daniel Forcada i Federico Quevedo al llibre ‘El negocio del poder. Así viven los políticos con nuestro dinero’, la casa reial espanyola disposa de més de 71 automòbils de luxe, repartits en tres magatzems a la Sarsuela, el Pardo i els baixos del Palau d’Orient. Dels cotxes del monarca se n’ocupen 65 treballadors entre mecànics, rentacotxes, xòfers i treballadors d’oficina. L’any 1994, la factura de benzina de la Casa Reial superava la de qualsevol ministeri, i aquell any, l’últim que es va fer pública la despesa en benzina, la Casa Reial gastava 77.000 pessetes diàries de combustible, 28 milions de pessetes anuals.

Entre els models que acapara el Borbó n’hi ha de tota marca i procedència, tot i que la majoria són ‘obsequis’ o models ‘de prova’ procedents de fabricants com Audi o Mercedes. A la berlina Audi RS6 que es descobria a principis d’aquest 2010 cal sumar-hi diversos dos esportius Nissan 350Z de 40.000 euros la peça, un exclusiu Maybach 57S i un Mercedes SL55 AMG valorat en 150.000 euros, així com diversos tot terrenys de la marca alemanya i un Smart que el monarca va regalar a la reina. Però també hi ha obsequis provinents de Ford, Lancia, Volkswagen o Volvo. Al parc d’automòbils del Borbó també hi ha una pila de motocicletes, entre elles una Harley Davidson cortesia del milionari Malcolm Forbes o una MV Augusta regal del dissenyador Nicola Trussardi.

Per altra banda, el successor de Francisco Franco també disposa de peces de col·leccionista, com un Rolls-Royce Phantom IV d’herència del dictador, el model més exclusiu de la marca, del qual només hi ha 18 unitats arreu del món. Un dels cotxes més espectaculars que ha tingut el monarca va ser un Porsche 959, valorat en 40 milions de pessetes, que Juan Carlos va rebre a finals dels 80 com a ‘regal d’aniversari’ d’una desena d’empresaris, entre ells el cèlebre i actualment engarjolat Javier de la Rosa. El monarca va estimbar-lo dos anys després quan feia curses sobre les carreteres gelades del Pirineu de Lleida, i aquell accident va servir perquè l’opinió pública espanyola descobrís el monarca humil al costat d’una bèstia automobilística caríssima. Des de llavors, el Borbó intenta sempre que pot evitar que se’l retrati al costat dels cotxes cars i opulents que acostuma a conduir. Tanmateix, la Casa Reial també sap donar una imatge d’austeritat quan convé. Així, el rei no s’ha desprès mai del seu Mini clàssic, i en els seus estius a les Balears, els monarques ‘només’ utilitzen un Alfa 156 Sportwagon i un New Beetle negre.

Aquest és només un petit tast dels 71 automòbils del monarca, de qui coneixent la seva afició per la velocitat, estem segurs que deu arreplegar desenes de multes l’any i, malgrat tot, continua circulant amb impunitat, aliè a les retirades de punts i els controls de velocitat.

Anuncis